fredag 9. mars 2012

Holi holiday!

8. mars er ikke bare kvinnedagen her i India, men ogsaa holi! Helt aerlig vet jeg ikke hvorfor de feirer holi her. Men artig er det! Kort forklart har alle fri og gaar ut i gata der de har en gigantisk farge- og vannkrig!!





Vi vaaknet opp til et helt orkester utenfor vinduet. Saa var det paa men hvite klaer og litt mental forberedelse foer man gikk i krigssonen. Det tar ikke lang tid etter at du har gaatt ut at du er dekket med mange forskjellige farger. Dette er en tradisjon jeg gjerne kunne ha sett i Norge og. Man skulle tro at man ble sur av aa bli toemt vann paa den 10. gangen, men det er saa artig, saa du ender bare opp med aa le. Alle er bare glade og loeper rundt med vannpistoler og vannballonger. Etter en liten stund saa vi alle ut som avatars.


Det var en annen historie aa faa av fargene igjen. Baade kropp og klaer var dynker i forskjellige farger. Selv etter tre dusjer, og masse, masse skrubbing, har jeg fortsatt ikke faatt alt av. Men var verdt det!





Om kvelden var det ogsaa en elefantparade. Saa litt slitne etter en lang, vaat dag dro vi videre for aa se elefanter (<3). Det var en konkuranse om best utkledd elefant. Persolig syms jeg han som kom paa 3. burde ha vunnet. Det er min framtidige ektemann.
Er han ikke pen? Han hadde et lite uhell da, og tisset i buksa. Men syns naa han er like soet for det om.




Saa skjoenn var han. For 700 rs, fikk ogsaa Gloria og jeg ridd en liten tur. Var en fantastisk foelese. Det enorme, inteligente dyre. Faar gaasehud bare av tanken paa det. Min etterlengte droem ble ogsaa oppfylt. Aa gi en bamseklem til en elefant. Tror ogsaa de trengte det. Litt kjaerlighet. Man saa paa oeynene deres at de ikke hadde hatt et bra liv saa langt. Det maa ha vaert  baksiden. Jeg proevde aa ikke tenke saa mye over det, men det var vanskelig aa ikke se hvor redde de var.
Faar heller tro paa karma. Det neste liv kommer til aa bli et bedre et.


Jeg hadde veldig, veldig lyst til aa dytte av fyren som satt paa elefanten om ri av gaarde med den. Jeg har jo lovt Emilie en elefant. Han hadde hatt det mye bedre oppi kalde nord sammen med oss, enn der han er naa.





Naa har jeg bare to dager igjen i slummen. Gloria fikk penger av en venn hjemme i Sveits til aa bruke paa barna. Saa vi gikk ut en dag og kjoepte litt forskellig utstyr til barna. Deriblant kjoepte vi ryggsekker til hver og en, som en beloennig for hardt arbeid. Sekkene ga vi bort i dag. Utrolig at saa lite kan bety saa mye for dem. Ansiktsutrykkene er ubeskrivelig. Paa mandag er det siste dagen for Gloria. Saa vi har planer om aa ta med en kake og bare ha en lekedag.
Gleder meg veldig med tanke paa hvor mye de setter pris paa det.

Allerede etter en mnd har de laert saa mye. Jeg hadde ikke hatt noe i mot aa bli lenger, kanskje til og med se at noen av de kommer opp til nivaaet der de kan dra til en ekte skole.
Sant skal sies, jeg har faatt blod paa tann. Like ved oss er det ogsaa en frivillig arb leir. Det opplegget er gratis. Jeg har veldig lyst til aa sjekke litt mer ut om det.
En av grunnene for at jeg ikke blir her lenger er fordi jeg ikke har penger nok til det. Finnes det noen som er gratis derimot, saa sier jeg ikke nei.


Naa er det helg igjen. Og denne gangen skal jeg til Agra! Trenger vel ikke aa si noe mer. Bilder og mer kommer senere ;)


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar